Serbiska Ortodoxa Kyrkoförsamlingen S:t. Kyrillo och Methodius - Malmö

Organisationsnr. 846001-4676

Postgiro  894759-0

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright © 2006-2007 by
S:t Kyrill och Methodius kyrkan i Malmö
Cedergatan 4

215 67 MALMÖ, SWEDEN
tel: 040 830 14
e-mail


Web desing by
Kovach

 

 
 
   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Nyheter


Teofania: Gregorios Teologen om Gud den Treenige


På fredag firar vi en av Kyrkans stora högtider, Kristi dop, också känt som Teofania. Teofania är grekiska och betyder ”Guds-uppenbarelse” och syftar i detta fallet på hur tillbedjan av den Treenige Guden uppenbarades för människan vid Kristi dop i Jordan då Faderns röst hördes från himlen, och Anden sänkte sig ner över Sonen i form av en duva (t.ex. Matt 3:13-17). Den helige Gregorios Teologen, biskop av Nazianzos (+ 391) predikar denna dag för oss:

Den Treenige Guden

Låt oss tala lite om denna högtid, och komma samma och glädja oss över den med glada och fromma sinnen. Och eftersom huvudfokus på denna fest är åminnelsen av Gud, låt oss då tänka på honom. När jag nu talar om Gud borde ni genast bli upplysta av en ljusblixt och av tre. Tre vad gäller individualiteter eller hypostaser, om nu någon vill kalla dem så, eller personer. Men en vad gäller väsendet – dvs. Gudomen. Ty de är åtskilda utan åtskillnad, om jag får säga det så; och de är förenade i åtskillnaden. Gudomen är en i tre, och de tre är en, i vilken Gudomen är, eller för att tala mer precist; vilken är Gudomen. För oss finns blott en Gud, Fadern, av vilken allt finns till; och en Herre, Jesus Kristus, genom vilken allt finns till; och en Helig Ande, i vilken allt är till. Men de karaktäriserar personligheterna av en enda natur vilken är ensam och icke sammansatt. Fadern är Fader och utan begynnelse, ty han är inte från någon. Sonen är Son och är inte utan begynnelse, ty han är född av Fadern. Den Helige Ande är i sanning Ande, och kommer verkligen från Fadern, men inte på samma sätt som Sonen, ty det sker nämligen inte genom födelse utan genom utgående (jag måste mynta ett nytt ord för att klargöra detta).

Kristi dop och vårt dop

Det är också rimligt att det finns folk som tillber på jorden, så att hela skapelsen kan fyllas med Guds härlighet. Därför skapades människan och förärades Guds hand och avbild. Kristus lyser upp, låt oss stråla med honom. Kristus döps, låt oss stiga ner i vattnet med honom så att vi också kan stå upp med honom igen. Vem är han, och av vem låter han sig döpas, och vid vilken tid? Han är den helt Rena; och han döps av Johannes. Vad ska vi lära oss av detta? Att först rena oss, att vara ödmjukt sinnade. Jesus renas: föraktar du reningen?

Mose döpte, men blott i vatten. Johannes döpte också, inte bara i vatten, men ett omvändelsens dop. Det var dock fortfarande inte fullt andligt, ty han lade inte till ”i Anden.” Jesus döpte också, men i Anden. Detta är det fullkomliga dopet. Jag känner dock till ett fjärde dop: martyrernas dop i sitt eget blod, vilket även Kristus själv genomled. Detta dop är vida mer majestätiskt än alla andra dop, ty det kan inte befläckas i efterhand. Jag känner till ett femte dop också: Dopet i tårar. Detta är mycket mödosamt.

(Ur Tal om de Heliga Ljusen, Teofania 381)


Den helige Johannes döparen och förelöparen

20.januari/07.januari


Det är Johannes döparen och förelöparen som i början av Johannesevangeliet säger att ”Jag döper med vatten. Mitt ibland er står en som ni inte känner, han som kommer efter mig. Jag är inte värdig att knyta upp remmen på hans sandaler.” Därefter upprepar Johannes två gånger att han inte kände honom (Jesus), men att efter honom kommer ”en som går före mig, ty han fanns före mig.” Johannes förelöparen vill med dessa ord vittna om att Jesus är Gud och ingen känner Gud utom dem Han gör sig känd för, ty Han fanns före alltings början, i begynnelsen innan allt blev till.

Den helige Johannes döparen och förelöparen är den siste av Gamla Testamentets profeter och den som först vittnar om Jesus Kristus som den inkarnerade (som har tagit kött) Guden. Han är också den som befinns värdig att döpa Herren Kristus i Jordans vatten, och som vittnar om hur Anden sänker sig över Jesus Kristus i en duvas skepnad och hur Fadern själv vittnar om att detta är den enfödde Sonen. Herrens dop i Jordan och uppenbarelsen om den inkarnerade Sonen är en av den Ortodoxa kyrkans största fester, Theofania, och som firas den 6 januari (19 januari om man följer den gamla kalendern). Enligt ortodox tradition åminner man också Johannes döparen och förelöparen under denna dag som vittnar om allt detta, vilket dock firas dagen efter den 7 januari (20 januari).

Bakgrund

Johannes föddes sex månader innan Herren föddes. Hans föräldrar var prästen Sakarias och den rättfärdige Elisabeth. Ärkeängeln Gabriel uppenbarade för Sakarias att de skulle få en son på sin ålders höst när Sakarias gjorde sin tjänst i Templet. Johannes fylldes av den Heliga Anden på förhand genom sina föräldrars och Guds folks förböner och förberedde sig inför mötet med Herren genom att dra sig tillbaka ut i öknen och leva ett strikt liv i fasta, bön och medlidande med sitt folk. I ortodox tradition omnämns han som ”öknens ängel” och avbildas därför med vingar, vilket skall visa att han är jämlik med änglarna.

Vid trettio års ålder framträdde Johannes längs Jordans stränder och började predika omvändelse för att ta emot Messias. I den ortodoxa kyrkans hymner så kallas Johannes för den ”klara morgonstjärnan” som lyser klarare än alla andra stjärnor och som förkunnar en ny morgon upplyst av ljuset som kommer genom Guds människoblivande i Jesus Kristus.

 


Bidrag för köp av kyrkans mark

  Namn Belopp
1 Marjan i Slađana Dragićević 100000
2 Davidshalls Begravningsbyrå 59000
3 N.N. 53000
4 SKUD "Sitan vez" Malmö 45500
5 Ćutic Dragutin 30000
Se hela listan   

CHRIST IS RISEN !!!

 

Patriarchal Pascha Encyclical 2016

 


JULHÄLSNING

 

Nativity Encyclical 2012


LOKALLKYRKORNA

Den ortodoxa kyrkan består ett antal lokalkyrkor

De bysantinska kyrkorna:
Konstantinopels ekumeniska patriarkat
Alexandrias patriarkat
Antiokiens patriarkat
Jerusalems patriarkat
Moskvas patriarkat
Serbiens patriarkat
Rumäniens patriarkat
Bulgariens patriarkat
Georgiens (Grusiens) ortodoxa kyrka
Cyperns ortodoxa kyrka
Greklands ortodoxa kyrka
Polens ortodoxa kyrka
Albaniens ortodoxa kyrka
Tjeckiens och Slovakiens ortodoxa kyrka
Finlands ortodoxa ärkebiskopsdöme
Estlands apostoliska ortodoxa kyrka
Ortodoxa kyrkan i Amerika
Japans ortodoxa kyrka

De orientaliska kyrkorna:
Koptiska ortodoxa kyrkan (Egypten)
Etiopiska ortodoxa kyrkan
Armeniska ortodoxa kyrkan
Syrisk-ortodoxa kyrkan
Indiens ortodoxa kyrka

 
 

HITTA EN ORTODOX
KYRKA I SVERIGE

Sök på 
http://www.rafen.net/hemsida/index.html